לימודים אינפו לימודים אינפו
פורטל לימודים מס' 1 בישראל
www.limudim-info.co.il
מכללות | קורסים
התקשרו עכשיו למידע לימודים 03-921-3193
מידע לימודים טלפוני - מענה אנושי
לימודים  |  כתבות

יום עיון בנושא הארי פוטר

לדברי מרים פוזנר, ראש צוות עידוד הקריאה וספריות במטח, מדובר בנושא חשוב, לא בגלל היצירה עצמה, אלא בשל הפוטנציאל שיש לה להשפיע על דפוסי קריאה של דור שלם. 'ילדים שמעולם לא קראו לפני כן, עומדים בתור בשביל לקנות את הספר, ואפילו קוראים בו. סדרת ספרי הארי פוטר 'מפתה' ילדים שהם 'סרבני קריאה'. באותו אופן מטח משתמש באינטרנט לקידום הקריאה החופשית, על ידי אתר לספרות ילדים ונוער, דוגמת 'כנפיים' [knafaim.org.il], או על ידי הפעלת תוכנית שבה מתכתבים ילדים באמצעות האינטרנט על ספרים שקראו'.
הסופרת נורית זרחי, אמרה ביום העיון כי היא אינה מומחית לספרי הארי פוטר, ושדבריה אינם מבוססים על מחקר שעשתה אלא על מחשבות ותחושות שלה בלבד. זרחי השוותה בין הגיבורים בספרות של פעם לבין הארי פוטר, וטענה שלגיבור של פעם היה כוח לשנות את גורלו בעזרת כוחותיו האנושיים.
זרחי הוסיפה ואמרה כי לעומת גיבוריהם של ספרי העבר, חייו של הארי פוטר משתנים בעזרת קסמים. 'הסמלים בסדרת הארי פוטר רדודים. הם לא 'מסמלי קסמים' אלא 'הם באמת הקסמים', והם נטולי משקע נפשי. יש בספרי הארי פוטר ודומיו 'תיאור של תיאור' המאבק האנושי, אך לא המאבק האנושי עצמו'.
לדברי זרחי, בימינו העומק הספרותי 'ירד מהפרק', משום שלעומק צריך הרבה סבלנות וזו כבר לא קיימת היום. 'מושג העומק הספרותי הוחלף במושג ההצלחה וספר נמדד על פי תפוצתו בלבד. העולם הפך למסחרי ומנוהל על ידי קרטלים גדולים'.
זרחי הביאה כדוגמה, מכתב שקיבלה מילדה בת שמונה. הילדה קראה את ספריה ובקשה ממנה לגלות לה את סוד כתיבתה כדי להיות גם היא מפורסמת.
זרחי העלתה ביום העיון את השאלה 'מדוע כיום לא קוראים יותר', וענתה שהעולם השתנה.
'דברים שנחשבו מרכזיים פעם, כבר לא מרכזיים כיום. מה שבני דורי קבלו מספרים, הילדים בימינו מקבלים אולי ממקור אחר. ילדים עדיין זקוקים לחיזוק, לתקווה ולעומק, וזה מה שצריך להיות ביסוד השיח עם ילדים. אם הילדים לא רוצים לקרוא, יש להנחיל להם זאת בדרך חלופית, לאו דווקא דרך ספרים'.
דוד הררי, פסיכולוג חינוכי, אמר ביום העיון כי הוא אינו מתיימר להיות מבקר ספרותי והוא מתייחס לספרי הארי פוטר מנקודת מבטו של פסיכולוג, ומיחס את הצלחתם למינון מדויק של מרכיבים פסיכולוגיים התפתחותיים של ילדים בטווח גילים רחב למדי.
'לדוגמא, ילדים מחפשים מערכות מוגנות לשם הבניה של עולמם הפנימי בעולמנו המתפרק. הם רוצים מערך סדור וברור. רולינג מכניסה סדר עם חוקים סדורים וברורים, לכאוס של עולמנו, על ידי יצירת עולם אלטרנטיבי מוכר, שאפשר לתפוס ולהסתדר עמו'.

 

 


 

מלא/י את פרטיך
ונחזור אליך בהקדם

מידע לימודים
תחומי לימודים
מסלולי לימודים
קורסים נוספים
ייעוץ לימודים
פרסום באתר
כל הזכויות שמורות © 2003 לימודים אינפו / אינפו ערוצי מדיה ותקשורת בע"מ        תנאי שימוש      כתוב לנו      RSS