לימודים אינפו לימודים אינפו
פורטל לימודים מס' 1 בישראל
www.limudim-info.co.il
מכללות | קורסים
התקשרו עכשיו למידע לימודים 03-921-3193
מידע לימודים טלפוני - מענה אנושי
לימודים  |  כתבות
חדשות לימודים
מכללות
מה ללמוד
הטבות לגולשי האתר
יעוץ והכוונה
מסלולי לימודים
ספרים
תחומים מובילים
תרגום ועריכה
אינפו ערוצי מדיה ותקשורת בעמ
אגודת הסטודנטים
הקו האדום ישרת אלפי סטודנטים שיסעו ברכבת הקלה ללימודים במכללות ובאוניברסיטאות
לימודי העצמה נשית - מדוע אין חוג המטפח העצמה לנשים
האקדמיה כסביבה בטוחה
כיצד בוחרים התמחות במשפטים?
באיזי שף תוכלו ללמוד בישול ממיטב השפים
הכירו את איזי גרייד – מרכז הסיוע לסטודנט
מה חשוב לבדוק לפני שלוקחים הלוואה לכל לקוחות הבנקים?
תרגול פסיכומטרי במערכת מתקדמת
בחר קטגורית לימודים בחר תחום לימודים בקטגוריה בחר איזור

לקויי למידה בזירת התעסוקה - קשיים ודרכי התמודדות

ד'ר עמלה עינת, מומחית בכירה לליקויי למידה, מרצה ומרכזת אקדמית של תוכנית ההכשרה 'בוגרים עם ליקויי למידה - שילובם במסגרות תעסוקה ובמסגרת המשפחתית', באוניברסיטת בר- אילן, ביחידה ללימודי המשך של ביה'ס לעבודה סוציאלית, ע'ש לואיס וגבי וייספלד, חקרה את הסינדרום הקרוי 'ליקוי למידה' ומשתפת אותנו במאמר שכתבה, העוסק לאו דווקא בנושא של ליקוי למידה אצל בני נוער בשנות לימודיהם הפורמלים, אלא בהשלכות כתוצאה מכך בשלבים המאוחרים יותר בחייהם.

מופעיו הדומיננטיים של הסינדרום הקרוי 'ליקוי למידה' התגלו לראשונה בתחום הלמידה הפורמלית - קריאה, כתיבה, מתמטיקה טווחי קשב וריכוז, ועוד. ההתמקדות המחקרית והיישומית כוונה, על כן, במשך שנים רבות לתחומי קושי אלה - לסיבותיהם ולאמצעי הטיפול היעילים לגביהם. לקראת העשור האחרון הופנתה תשומת הלב המקצועית גם לשלבי חייהם המאוחרים יותר של הלוקים בסינדרום, לדוגמה, בעיסוקים שלאחר תום תקופת לימודיהם הפורמלים. ואכן, הסקרים התעסוקתיים והמחקרים שנערכו בנושא, בעיקר בארה'ב, ולאחרונה גם בישראל [וינקלר, 1998, עינת, 2000 , 2009, פלדמן 1989 , צדוק-לויתן וברוז, 2004], מצביעים על בעיות חמורות המאפיינות בוגרי אקדמיה ובתי ספר מקצועיים על-תיכוניים אחרים הסובלים מליקויי למידה בתהליך השתלבותם בשוק התעסוקה. נראה שבעיות אלה נובעות מאותן סיבות ראשוניות והשלכותיהם שאפיינו את התקלות שהופיעו בשנות הלמידה הפורמלית הקודמות. מדובר בקשיים הטכניים הנזכרים במיומנויות הלמידה השונות, ואחרים, היוצרים עיכובים חוזרים ואף טעויות, קריטיות לעתים, בקצב העבודה ובתוצריה, אם בגין הצורך בתגובה מהירה להוראות כתובות, בהיענות יעילה למטלות הדורשות יכולת התארגנות טובה, בהסתגלות מאוזנת לסביבת עבודה פתוחה ורועשת, ועוד. מקורן של הפרעות התפקוד הנובעות מכל אלה קשור כמובן בחסרונן המוחלט של ההתאמות בלמידה ובהיבחנות הנהוגות במערכות הלימוד המקצועיות והאקדמיות, כמו: תוספת זמן, הקראה, הקצאת סביבה מבודדת מרעשים, וכדומה.
כתוצאה טבעית מהקשיים ומגורמי הכשל הללו, חוזרות ומציפות את הסובלים מהסינדרום גם התקלות הרגשיות המכבידות שהיו מנת חלקם בעברם הלימודי. מדובר בעיקר בתחושת תסכול עמוקה, לעתים עד ייאוש לגבי סיכויי העתיד הכוללים, בדימוי עצמי נמוך ובהימנעות משיתוף בקשיים ומפנייה לעזרה, בשל החשש של דחייה תעסוקתית מראש. 'יש רתיעה מראש מהנושא הזה. שמעתי מאנשים מממסד שאמרו לי לא להכניס אינפורמציה על הליקוי, כי לא אעבור את המיון הראשוני. אנשי כוח אדם ובעלי תפקידים אחרים אמרו שאם היו רואים פרט כזה, היו מנפים מיד”, 'האמת? אם אני הייתי מעסיק, לקוי למידה היה מאד מרתיע אותי, מאד מאד מרתיע. אני יודע כל הזמן שלא הייתי מקבל לעבודה בן אדם כמוני', אלו הן ציטוטים של דרכי התגובה הקונקרטיות של דוברים בעלי ליקויי למידה במצבים של חיפוש עבודה - מהשלב הראשון, של ניסוח קורות חיים או בראיון למקום עבודה ועד לשלבים מתקדמים של ניסיון השתלבות בממסד, התפטרויות או פיטורים והשלמה עם תעסוקה בדרגה מקצועית ובדרגת שכר הנמוכות באופן קיצוני מרמת ההכשרה והיכולת המקצועית שלהם, או אף ניסיונות פיצוי שאינם ענייניים של המעסיק על מנת להימנע מחוסר תעסוקה מוחלט.
אין ספק שהן מהבחינה האישית של כל אחד ממוטבעי הליקוי, והן מהבחינה הכלכלית והחברתית, מדובר בהפסד משמעותי - איכותי וכמותי. עם זאת, קיימת אפשרות ריאלית לשינוי ממשי של מצב פרובלמטי זה בעזרת אמצעי הכוונה ותמיכה הניתנים ללמידה, והעשויים להביא לידי הפקה אופטימלית של יכולותיהם האינטלקטואליות, יצירתיות ומקצועיות של חברי האוכלוסייה הנדונה. ניתוח מדויק של מערכות התקלות הצפויות לגביהם במסגרות התעסוקה השונות בהצלבה עם הקשיים המהותיים המאפיינים את הסינדרום ממנו הם סובלים, הכוונה תעסוקתית מראש בהתאם, והכשרה - הן של המועסק הלקוי והן של מעסיקו - לקראת עיצוב מעקפים טכניים מתאימים, עומדים בבסיס תכנית הלימודים של הקורס העומד להיפתח בנושא בתחילת שנה'ל הקרובה במסגרת היחידה ללימודי המשך של בית הספר לעבודה סוציאלית ע'ש לואיס וגבי וייספלד באוניברסיטת בר-אילן.
לאור החוק שנחקק לאחרונה לגבי שוויון הזכויות בתעסוקה של אנשים עם מגבלה, הכולל גם את קבוצת לקויי הלמידה, נראה שבשנים הקרובות יוקמו מדורים ייחודיים בתוך מרכזי התמיכה האקדמיים והמקצועיים השונים, אשר יתמקדו בתחום המדובר. מגמת פניהם של מעצבי הקורס, משום כך, היא להכין צוותים מקצועיים אשר ישתלבו במרכזים אלה ואחרים וייצרו שינוי מהותי בתהליך השילוב התעסוקתי הבלתי מספק המאפיין כיום את מרביתם של הבוגרים לקויי הלמידה בישראל.
היחידה ללימודי המשך ביה'ס לעבודה סוציאלית - אוניברסיטת בר אילן

לימודי עבודה סוציאלית
יעוץ לימודים

שם מלא:
עיר:
אימייל:
טלפון:
-
לימודים אינפו בגוגל
רכבת ישראל - לוח זמנים
מחשבון קלוריות מקיף
ויזה לאירופה
מהו מיתוג עסקי נכון, מיתוג מוצר או מיתוג חברה?
ביטוח לאומי אזור אישי
סרטי גמר
רכבת קלה
אימון אישי
הכשרת מאלפי חיות
רפואה וטרינרית משלימה
לימודים אינפו
פסיכומטרי
קוסמטיקה רפואית
לימודי מחשבים
לימודי איפור
לימודי קוסמטיקה וטיפוח
תואר בהנדסה בתל אביב
לימודי קוסמטיקה, קורס איפור
מכינה קדם אקדמית בווינגייט
לימודי הנדסה תואר B.Sc. בצפון
הכשרת מטפלים
לימודי רפואה משלימה
לימודי עיצוב אופנה
מכינה ללימודי רפואה בחו''ל
פסיכומטרי
לימודי הוראה חינוך
הכשרת מאלפי כלבים
המועצה להשכלה גבוהה
אינדקס עסקים
לימודים
אינדקס לימודים
בניית אתרים

מידע לימודים
תחומי לימודים
מסלולי לימודים
קורסים נוספים
ייעוץ לימודים
פרסום באתר
כל הזכויות שמורות © 2003 לימודים אינפו / אינפו ערוצי מדיה ותקשורת בע"מ        תנאי שימוש      כתוב לנו      RSS