לימודים אינפו לימודים אינפו
פורטל לימודים מס' 1 בישראל
www.limudim-info.co.il
מכללות | קורסים
התקשרו עכשיו למידע לימודים 03-921-3193
מידע לימודים טלפוני - מענה אנושי
לימודים  |  כתבות
חדשות לימודים
מכללות
מה ללמוד
הטבות לגולשי האתר
יעוץ והכוונה
מסלולי לימודים
ספרים
תחומים מובילים
תרגום ועריכה
אינפו ערוצי מדיה ותקשורת בעמ
אגודת הסטודנטים
חוקרים מאוניברסיטת תל אביב פיתחו מנגנון על-סיכה פורץ דרך, המפחית כמעט לאפס את החיכוך בין משטחים
חשיפה: שיטת לימוד חדשה במתמטיקה לבתי הספר היסודיים
טיפול רגשי בעידן המודרני , להסתכל על הצרכים בעיניים
סטודנטים נוסעים למכללה ברכבל - מעל 500 נסיעות בשבוע האחרון
רוצה להצליח בלימודים? הידעת שבזכות שיפור כתב היד שלך ניתן לשפר את הישגיך בלימודים ?
צמחונות, לא מה שחשבת - המלצת סטודיו סי
איך מממנים את עצמם סטודנטים בתל אביב בתקופת הלימודים
StartOno Accelerator – מחזור ב' בתכנית מאיץ המיזמים של מרכז היזמות בקריה האקדמית אונו יצא לדרך
בחר קטגורית לימודים בחר תחום לימודים בקטגוריה בחר איזור

חוקרים מאוניברסיטת תל אביב פיתחו מנגנון על-סיכה פורץ דרך, המפחית כמעט לאפס את החיכוך בין משטחים

לפיתוח המהפכני צפויים אינספור יישומים כמעט בכל תחומי חיינו: החל במנועי מכוניות וכונני מחשבים וכלה במזרקים רפואיים ומיסבי לוויינים
המחקר בוצע בשיתוף עם חוקרים מאוניברסיטת צינגואה בבייג'ין במסגרת מרכז 'שין' לחדשנות של שתי האוניברסיטאות
המאמר פורסם השבוע בכתב העת היוקרתי Nature Materials



פרופ' מיכאל אורבך ופרופ' עודד הוד מבית הספר לכימיה של אוניברסיטת תל אביב פיתחו מערכת על-סיכה* שמבטלת כמעט לחלוטין את החיכוך בין משטחים מיקרומטריים [מיקרומטר = מיליונית המטר/אלפית המילימטר], ובכך מונעת שחיקה וחוסכת אנרגיה רבה. המחקר, שעשוי להשפיע באופן משמעותי על חיינו בתחומים רבים, בוצע בשיתוף עם פרופ' מינג מא ופרופ' קוואנשואי ז'נג מאוניברסיטת צינגהואה שבבייג'ין, במסגרת מרכז 'שין' לחדשנות של שתי האוניברסיטאות.

המאמר התפרסם השבוע בכתב העת היוקרתי Nature Materials.

'חיכוך הוא כוח פיזיקלי בסיסי המופיע בכל מנגנון מכאני. לעיתים קרובות החיכוך הוא חיוני לפעולת המערכת אך פעמים רבות הוא גם גורם לשחיקה ולאובדן אנרגיה,' מסביר פרופ' אורבך. 'קיימות הערכות לפיהן כ-30% מהאנרגיה המסופקת על-ידי דלק בכלי-רכב אובדת עקב חיכוך, ולכך יש להוסיף את הנזק הכרוך בשחיקה ובבלאי. מסיבה זו מנסים מדענים בכל העולם לפתח מערכות שיפחיתו משמעותית את רמת החיכוך בין גופים. בשנת 1993 הוטבע המונח 'על-סיכה' על ידי קבוצת חוקרים יפניים, שהוכיחו כי מצב של חיכוך אולטרה-נמוך הינו אפשרי מבחינה תיאורטית. עם זאת, עד היום לא יושמה מערכת על-סיכה ממשית במנגנונים מכאניים שגודלם מעל ננומטרים ספורים [ננומטר = ביליונית המטר/מיליונית המילימטר].'

המחקר הנוכחי מציג מנגנון על-סיכה פורץ דרך, המפחית כמעט לאפס את החיכוך בין משטחים, ועשוי להתאים למגוון רחב של יישומים מעשיים. 'המחקר מבוסס על עבודה תיאורטית שביצענו באוניברסיטת תל אביב, שחזתה כי הממשק בין משטח של גרפן [יריעה דו-ממדיות של אטומי פחמן] לבין משטח דו-ממדי של בורון ניטריד הקסגונלי [BN-h, המכונה גם 'גרפן לבן'] צפוי להציג על-סיכה ללא תלות בכיווניות היחסית של המשטחים,' אומר פרופ' הוד. 'המשמעות היא שאם נצפה שני רכיבים מכאניים הנעים זה על זה, האחד בגרפיט [רב שכבה של גרפן] והשני בגרפיט לבנה [רב שכבה של BN-h], אנו צפויים לקבל על-סיכה יעילה ביותר.' הסיבה לכך טמונה במבנה הגבישי של שני המשטחים. האטומים של שני החומרים מסודרים בשכבות, כאשר כל שכבה דמויה לכוורת של משושים. אך משושי הגרפן הלבן גדולים מעט יותר מאלה של הגרפן. כתוצאה מכך, לא נוצרת לעולם התאמה מלאה בין שני המשטחים, והם מחליקים זה על זה בקלות, בכל כיוון. זאת בניגוד לשני משטחים העשויים מאותו חומר, שהם בעלי מבנה זהה, ולכן ננעלים זה בתוך זה [דמיינו לעצמכם שני קרטוני ביצים המונחים זה על זה בהתאמה מלאה...]

עמיתיהם של פרופ' הוד ופרופ' אורבך באוניברסיטת צינגהואה ביצעו סדרת ניסויים שהוכיחה את התיאוריה הלכה למעשה. התוצאות המרשימות הושגו במשטחים ריבועיים בעלי צלע באורך 3 מיקרון, ושטח מגע הגדול פי מיליון מניסויים קודמים [שבוצעו עבור ממשקים ננומטריים של גרפן בלבד]. 'המדידות שלהם, שנתמכו בחישובים שלנו, הראו חיכוך אולטרה-נמוך בין שני המשטחים, כשהם מחליקים זה על זה בכל זווית שהיא,' אומר פרופ' הוד. 'למעשה, מדובר בעל-סיכה המקטינה את החיכוך פי אלף בהשוואה לרמת החיכוך המכאנית המוכרת לכולנו מחיי היומיום.'

מסכם פרופ' אורבך: 'אנחנו צופים אינספור יישומים לטכנולוגיית העל-סיכה שפיתחנו. משטחים שגודלם מספר מיקרונים, כמו אלה שבנינו, יכולים להתאים כבר היום למכשירים זעירים, כמו רכיבי שעונים והתקנים מיקרו-אלקטרו-מכאניים דוגמת חיישני תאוצה, חיישנים כימיים והתקנים פיאזואלקטריים. אנו מאמינים שבעתיד יפותחו גם משטחים גדולים יותר, שיותקנו במנועי מכוניות, במיסבי לוויינים, ואולי אף בגוף החי. מערכות על-סיכה כאלה יחסכו כמות אדירה של אנרגיה וימנעו בלאי ושחיקה בכל סוגי המנגנונים – החל במנועים ומזרקים רפואיים, וכלה במפרקים שבגופנו.'


שם מלא:
עיר:
אימייל:
טלפון:
-
לימודים אינפו בגוגל
רכבת ישראל - לוח זמנים
אינסטלטור ברמת גן
אינסטלטור בפתח תקווה
tינסטלטור בפתח תקווה
פסיכותרפיה הוליסטית
לימודי נדל'ן - קורס נדל'ן
קורס פסיכומטרי
קורס טכנאי גז
מהו מיתוג עסקי נכון, מיתוג מוצר או מיתוג חברה?
קורס מסחר באמזון
סרטי גמר
תנאי קבלה לימודי חינוך
גישור - הכשרת מגשרים
אימון אישי
הכשרת מאלפי חיות
רפואה וטרינרית משלימה
לימודים אינפו
פסיכומטרי
קוסמטיקה רפואית
לימודי מחשבים
לימודי איפור
לימודי קוסמטיקה וטיפוח
תואר בהנדסה בתל אביב
לימודי קוסמטיקה, קורס איפור
מכינה קדם אקדמית בווינגייט
לימודי הנדסה תואר B.Sc. בצפון
הכשרת מטפלים
לימודי רפואה משלימה
לימודי עיצוב אופנה
מכינה ללימודי רפואה בחו''ל
פסיכומטרי
לימודי הוראה חינוך
הכשרת מאלפי כלבים
המועצה להשכלה גבוהה
אינדקס עסקים
לימודים
אינדקס לימודים
בניית אתרים

מידע לימודים
תחומי לימודים
מסלולי לימודים
קורסים נוספים
ייעוץ לימודים
פרסום באתר
כל הזכויות שמורות © 2003 לימודים אינפו / אינפו ערוצי מדיה ותקשורת בע"מ        תנאי שימוש      כתוב לנו      RSS