לימודים אינפו לימודים אינפו
פורטל לימודים מס' 1 בישראל
www.limudim-info.co.il
מכללות | קורסים
התקשרו עכשיו למידע לימודים 03-921-3193
מידע לימודים טלפוני - מענה אנושי
לימודים  |  כתבות
חדשות לימודים
מכללות
מה ללמוד
הטבות לגולשי האתר
יעוץ והכוונה
מסלולי לימודים
ספרים
תחומים מובילים
תרגום ועריכה
אינפו ערוצי מדיה ותקשורת בעמ
אגודת הסטודנטים
הקו האדום ישרת אלפי סטודנטים שיסעו ברכבת הקלה ללימודים במכללות ובאוניברסיטאות
לימודי העצמה נשית - מדוע אין חוג המטפח העצמה לנשים
האקדמיה כסביבה בטוחה
כיצד בוחרים התמחות במשפטים?
באיזי שף תוכלו ללמוד בישול ממיטב השפים
הכירו את איזי גרייד – מרכז הסיוע לסטודנט
מה חשוב לבדוק לפני שלוקחים הלוואה לכל לקוחות הבנקים?
תרגול פסיכומטרי במערכת מתקדמת
בחר קטגורית לימודים בחר תחום לימודים בקטגוריה בחר איזור

קריאה להשבת החינוך לסדר היום הציבורי

בעוד מדינה כמו יפן שמה לעצמה מטרה להשיג בתוך עשר שנים שלושים פרסי נובל, וכך גם קוריאה ומדינות אחרות, ולשם כך רואים היפנים את החינוך כמטרה, מדינת ישראל נמצאת בתהליך ההפוך. הורדנו את החינוך כערך מסדר היום. חינוך זה לא רק כסף, אלא יש להפוך אותו לערך לאומי ולמרכיב בחוסן הלאומי הפנימי של המדינה.
כך אמר פרופ' אהרון צ'חנובר, חתן פרס נובל לכימיה, ביום עיון מיוחד שכותרתו 'ידע פתוח - חירות הרוח' שהתקיים באוניברסיטה הפתוחה ברעננה לציון חנוכת האולם החדש ע'ש צ'ייס.


'בכל פרמטר בתחום החינוך: מעמד המורה, שכרו, מעמד האוניברסיטאות, וגם יחס לאדם ברחוב, אנו במורד לאורך שנים – גם אם יש הבדלים בין ממשלה זו לאחרת,, אמר פרופ' צ'חנובר. 'למדינות כמו ישראל, ואפילו למדינות עשירות כמו סעודיה, אין זכות קיום בלי חינוך שמתחיל בגן ילדים. חינוך הוא בריאות, והתרופה הטובה ביותר נגד עוני, מאחר שיש קו ישר בין השכלה להכנסה'.
'בשנות ה- 50 המנהיגים בישראל ראו את הדברים אחרת', הוסיף חתן פרס נובל. 'היום יש ערכים אחרים על שולחננו. אם לא נחזיר את החינוך במלוא עוצמתו אל ראש מעיינינו, לא רק תקציבית כי אם ערכית, לא יהיה בישראל ידע'.
בהרצאתו המרתקת, שכותרתה 'בקרת איכות בגוף האדם – מרעיון תעתועים ועד למיטת החולה ולפיתוח תרופות, הביא פרופ' אהרון צ'חנובר כדוגמא כללית לחופש הרוח, נושא יום העיון, את המהפכה הגנטית, שמאז גילוי מבנה ה- DNA ומנגנון העברת הידע מדור ודור, לא חדלה להיות נושא לויכוחים אינסופיים בין גופים וגורמים שונים.
'הסיבה לכך שהמהפכה הגנטית לא התקבלה בידיים פתוחות, טמונה בפחד הארכאי שמישהו הולך להתערב במעשה הבריאה, וכי למדענים יהיה כוח לעשות מעשים רעים מעבר לדמיון האנושי.
היום כל סטודנט מתחיל ל- BA עושה שינויים כאוות נפשו בחיידקים, וכל הפחדים היו כלא היו', אמר פרופ' צ'חנובר, שהביא כדוגמא שניה להתנגדות קשה לחופש הרוח את חשיפת הגנום האנושי לפני מספר שנים.
'הגנום האנושי – סך כל האינפורמציה עלינו כגורמים אנושיים, הביא עמו מחשבות כי אולי יש בו סכנות ממשיות גדולות. עצם הנזק הפוטנציאלי הוא בידיעת הרצף הגנטי של כל אחד מאיתנו, ויכולת פריסה בתוך דקות של כל הידע עליו', אמר פרופ' צ'חנובר. 'נוכל לאסוף מידע על מיליוני אנשים ולדעת מי מהם חולה בסכיזופרניה, מחלת לב, סרטן ערמונית או סרטן שד, ונחפש בספריית המידע שלו את השוני שגרם לו לחלות במחלה. אז נוכל לנבא מראש לעובר בטרם לידתו מה יהיה עתידו, וההשלכות לכך הן כיד הדמיון: האימא תאמר שאינה רוצה עובר זה – ותפיל אותו, או תוכל לתכנן אותו מראש, ולהשמיט מראש מהזרע או הביצית תכונות הלא רצויות. צהל ירצה לגייס לשורותיו רק נבחרים בעלי תכונות מסוימות, וחברות ביטוח ירצו לבטח רק בעלי סיכון נמוך ובעלי תעודת בריאות טובה. ומה בדבר בני הזוג? האם לא ירצו לבחור זו את זה לפי 'תעודת זהות' כתובה מראש? אנו על סף מהפכה זו, והדילמה היא מה לעשות עם ידע זה'.
'יש מספר אפשרויות', אמר פרופ' צ'חנובר. 'אפשר להפסיק את המחקר. אם כך, האנושות תצעד במהירות אל ימי הביניים. הידע הזה הביא תועלת עצומה לאנושות. אם לא נחקור, לא נדע.
אנו במערכת עדינה ביותר של שיווי משקל בה יש לחצים להפסיק מחקר, מול רצון מדענים עצמם להמשיך במחקר. לאחרונה ניסתה תנועת הירוקים בשוויץ להעביר במשאל-עם הפסקת שיבוטים גנטיים, מה שיהווה גזר דין מוות על המידע השוויצרי המתקדם. גרסת ביניים לכך הנה בהחלטת הנשיא בוש להפסיק שימוש בתאי גזע – התקווה הגדולה של המחקר לשנים הבאות. המדע האמריקאי נמצא אכן במצב קשה ביותר, תוך ניסיונות למצוא חורים בחקיקה כדי לקדם את המדע ולהגיע אל ריפוי של חולים'.
'מה הפתרון?', שאל פרופ' צ'חנובר. 'אין להשתמש באמצעי הגבלה תחיקתיים על מחקר ביולוגי ויצירת ידע, כי ידע יכול להיקנות. מישהו ימצא תמיד דרך לעשות דברים לא טובים.
הדרך להגבלת הנושא היא דו-שיח מתמיד בין מדענים, פילוסופים, אנשי דת ואנשי חוק, תוך איזונים ובלמים של משטרים נאורים. חובה לאפשר למדענים מחקר, כי נושאים אלה נמצאים על סדר יומה של האנושות כולה. אם לא נחקור, לא נדביר סרטן, אלצהיימר, פרקינסון, או חיידקים אלימים. אם נגביל את המחקר נכרות את הענף עליו יושבת כל האנושות'.
'פתיחת הידע למחקר חופשי עם הגבלות, היא אבן קיומנו. לא נוכל לאפשר כחברה הגבלות תחוקתיות/חברתיות שיאמרו כי נושאים מסוימים הנם מחוץ לתחום', אמר פרופ' צ'חנובר, שהביא כדוגמא את המחקר שביצעו בטכניון לפני 30 שנה פרופ' הרשקו ותלמידיו, ביניהם צ'חנובר.
'המחקר שלנו בתחום בקרת איכות – איך גוף האדם הורס את חלבוניו הוא ובונה אותם מחדש,
הוא דוגמא למעבר מרעיון עוועים לתרופה מרפאת סרטן', אמר פרופ' צ'חנובר על הרעיון שהוביל בטכניון למחקר על עכבר, משם נמשך המחקר ע'י חוקר בארה'ב ובוצע על אדם, ובהמשך פיתחה חברת תרופות בארה'ב תרופה למלנומה הספציפית שנחקרה ע'י חוקרי הטכניון.
'הכל קרה בזכות ידע פתוח, שאם מישהו היה עוצר אותו, גילוי התרופה מצילת החיים לא היה מתרחש'

שם מלא:
עיר:
אימייל:
טלפון:
-
לימודים אינפו בגוגל
רכבת ישראל - לוח זמנים
מחשבון קלוריות מקיף
ויזה לאירופה
מהו מיתוג עסקי נכון, מיתוג מוצר או מיתוג חברה?
ביטוח לאומי אזור אישי
סרטי גמר
רכבת קלה
אימון אישי
הכשרת מאלפי חיות
רפואה וטרינרית משלימה
לימודים אינפו
פסיכומטרי
קוסמטיקה רפואית
לימודי מחשבים
לימודי איפור
לימודי קוסמטיקה וטיפוח
תואר בהנדסה בתל אביב
לימודי קוסמטיקה, קורס איפור
מכינה קדם אקדמית בווינגייט
לימודי הנדסה תואר B.Sc. בצפון
הכשרת מטפלים
לימודי רפואה משלימה
לימודי עיצוב אופנה
מכינה ללימודי רפואה בחו''ל
פסיכומטרי
לימודי הוראה חינוך
הכשרת מאלפי כלבים
המועצה להשכלה גבוהה
אינדקס עסקים
לימודים
אינדקס לימודים
בניית אתרים

מידע לימודים
תחומי לימודים
מסלולי לימודים
קורסים נוספים
ייעוץ לימודים
פרסום באתר
כל הזכויות שמורות © 2003 לימודים אינפו / אינפו ערוצי מדיה ותקשורת בע"מ        תנאי שימוש      כתוב לנו      RSS