לימודים אינפו לימודים אינפו
פורטל לימודים מס' 1 בישראל
www.limudim-info.co.il
מכללות | קורסים
התקשרו עכשיו למידע לימודים 03-921-3193
מידע לימודים טלפוני - מענה אנושי
לימודים  |  כתבות
חדשות לימודים
מכללות
מה ללמוד
הטבות לגולשי האתר
יעוץ והכוונה
מסלולי לימודים
ספרים
תחומים מובילים
תרגום ועריכה
אינפו ערוצי מדיה ותקשורת בעמ
אגודת הסטודנטים
הקו האדום ישרת אלפי סטודנטים שיסעו ברכבת הקלה ללימודים במכללות ובאוניברסיטאות
לימודי העצמה נשית - מדוע אין חוג המטפח העצמה לנשים
האקדמיה כסביבה בטוחה
כיצד בוחרים התמחות במשפטים?
באיזי שף תוכלו ללמוד בישול ממיטב השפים
הכירו את איזי גרייד – מרכז הסיוע לסטודנט
מה חשוב לבדוק לפני שלוקחים הלוואה לכל לקוחות הבנקים?
תרגול פסיכומטרי במערכת מתקדמת
בחר קטגורית לימודים בחר תחום לימודים בקטגוריה בחר איזור

אוניברסיטת תל אביב: חברויות בעבודה: טוב או רע?

לכמה מכם יש חברים בעבודה? האם הייתם רוצים שיהיו לכם עוד חברים במקום בו אתם מעבירים את רוב זמנכם? למה צריך חברים בעבודה? האם זה מועיל לארגון או עלול לפגוע בו? האם ישנם קשרים המשפיעים טוב יותר או פחות טוב על תפקוד הארגון? איך ניתן לנהל את הקשרים האישיים הנוצרים בעבודה ככלי אסטרטגי לייעול פעילותו של הארגון? ד'ר הילה דותן מהפקולטה ללימודי ניהול, אוניברסיטת תל אביב חקרה נושאים אלו לעומק...

ד'ר הילה דותן, רכש חדש בפקולטה ללימודי ניהול של אוניברסיטת תל אביב, בעלת Ph.D מאוניברסיטת UCLA, המרצה בין היתר גם בתחום התנהגות ארגונית וניהול מו'מ, חקרה את השפעת הקשרים בעולם העסקים, ובנתה כלים למדידה מעשית של טיבם של קשרים והשפעתם על הארגון. במסגרת הסדנה, 'קשרים – מאיץ ערך חדש בעולם העסקים' מלמדת ד'ר דותן את המנהלים בתוכנית ה Executive MBA של רקנאטי בפקולטה ללימודי ניהול של אוניברסיטת תל אביב, כיצד לשרטט את מפות הקשרים שלהם ולאפיין אותם – ואם צריך, כיצד לשפר אותם.
את הקורס פיתחה ד'ר דותן עבור UCLA Anderson School of Management והיא מעבירה אותו בפקולטה ללימודי ניהול של אוניברסיטת תל אביב ו-UCLA. 'במהלך הקורס אני מראה איך סוגים שונים של קשרים משפעים על הארגון, מדובר לא רק בקשרים עם לקוחות, אלא גם בקשרים פנים ארגוניים – בין עובדים למנהלים ובינם לבין עצמם', אומרת ד'ר דותן.
'קשרים בינאישיים במקום העבודה, הינו נושא טעון מעצם העיסוק בפן האנושי', מפרטת ד'ר דותן, 'עם זאת, לא ניתן להתעלם מהעובדה, שאינטראקציה בין אנשים ויצירת חברויות בעבודה בה אנו מבלים את רוב זמננו, היא צורך אנושי בסיסי. לכן, כאשר עוסקים בתהליך של ניהול ארגון יש לתת את הדעת על סוגי האינטראקציות בין יחידים ברמות השונות, והשפעתם על ביצוע המשימות המרכזיות של הארגון. עלינו לבדוק מהי ההשפעה של קשרים אישיים בעבודה על המוטיבציה, היעילות והמחוייבות לארגון ומהן ההשלכות של הקשרים הללו. עלינו להבין שחברויות במקום העבודה הן חלק אסטרטגי מהמערך הכללי של הארגון ויש ליהנות מהן, וגם להשתמש בהן ככלי חשוב לניהולו'.
אפשר באמת ללמוד איך לשפר קשרים אישיים בעבודה? 'ראשית, צריך לנתח איזה סוג של קשרים הארגון צריך. אחר כך אפשר גם ללמוד איך לבנות ולתחזק את רשת הקשרים האידיאלית לארגון, לזהות כשלים וללמוד איך עוקפים קונפליקטים. לפעמים דברים פשוטים שלא דורשים מאמץ ולא כלולים במסגרת התפקיד עושים את ההבדל: למשל הזמנה לאירוע או שליחת מאמר מתוך האינטרנט שהזכיר את אותו אדם וכו''.
לדברי ד'ר דותן, לחברויות במקום העבודה ישנן השלכות חיוביות וגם שליליות על הארגון, בהתאם לסוגי החברויות והרקע שהן נוצרו. 'ככלל, על פי המחקרים, לאנשים שיש חברים בעבודה ההשלכות על פרמטרים רבים [הורדת לחץ, יצירתיות, מוטיבציה, מעורבות ולויאליות לארגון, חלוקת מידע, שיתוף פעולה] היו חיוביות', אומרת ד'ר דותן. 'מנקודת המבט של הארגון קשרים חברתיים בעבודה הם בחזקת נכס. הם מקדמים את המורל של העובד ואת רווחתו האישית ומשרים אווירה חיובית יותר במקום העבודה. יחד עם זאת, התגלו גם השפעות שליליות של חברויות על הארגון, במיוחד כשנוצרות קבוצות חברתיות שעלולות להיות דיספונקציונליות כלפי הארגון. הן עלולות לגרום לחשיבה קבוצתית [Groupthink], לרכילות משרדית, לחוסר ריכוז בעבודה עצמה, לקונפליקט בין אינטרסים [בין מנהל לעובד, בין חברים שהאחד סרח] וליצירת תרבויות משנה האוחזות בתפיסות מנוגדות למדיניות ולחוקים הארגוניים הכלליים'.
לדברי ד'ר דותן לא היו קיימים בעבר מחקרים אמפיריים שענו לשאלה למה לחברויות בעבודה השלכות חיוביות ולעתים שליליות, לכן היא החלה לחקור את הנושא בקרב 20,000 עובדים ברחבי ארה'ב וגילתה כי אנשים יוצרים חברויות מסיבות שונות ומתוך מוטיבציות שונות. על פי מחקרה של דותן אותן מוטיבציות וסיבות שבעטיין החברות נוצרה, ישפיעו על האופן בו לחברות תהיה השפעה חיובית או שלילית על הארגון.
אילו סוגי חברויות נוצרות בעבודה? 'ניתן לדבר על 3 סוגים שונים של מוטיבציות פנימיות ליצירת חברויות בעבודה- מוטיבציה קוגנטיבית- מישהו בארגון שאיתו מוצאים שפה משותפת מחשבתית ושמהווה כלי ל'cognitive validation' לגבי האינפורמציה המועברת בארגון. מוטיבציה רגשית - לעתים מבוססת על סיפוק צורך בחיים האישיים כמו חסך בדמות אב/אם/בן. על פי ממצאי המחקר לסוג זה של מוטיבציות יש את ההשפעה החזקה ביותר על הארגון, הן חיובית והן שלילית. מוטיבציה אינסטרומנטלית - מבוססת על שיקולי כדאיות מבחינת הטבות לקריירה ואפשרות להתקדמות בארגון'.
איך סוג החברות משפיעה על התשואה בארגון? 'אנשים הנוטים לסוג האינסטרומנטלי, יעזבו את הארגון מהר יותר ויעדרו יותר מהעבודה. מנתוני המחקר עולה כי חברויות מסוג זה הינן בעלות ההשפעה השלילית ביותר על הארגון. יתרה מזאת, אם נזהה לפני קבלה לעבודה אנשים הנוטים ליצור קשרים כאלה נוכל לפתור מראש בעיות רבות. לעומת זאת, חברויות שנוצרו על רקע של אמון מקצועי ובין אנושי, משפיעות בצורה החיובית החזקה ביותר על הארגון המתבטא בשביעות רצון, מעורבות, נאמנות, יעילות, ופחות העדרות מהעבודה. בנוסף, קיימות גם סיבות חיצוניות הקשורות למבנה הארגון, תרבות הארגון, המיקום הפיסי במשרד, צורת הישיבה אשר מאיצים או מאיטים את היווצרות החברות'.
לאחר שחקרה את השפעת הקשרים בעולם העסקים, בנתה ד'ר דותן כלים למדידה מעשית של טיב הקשרים והשפעתם על הארגון- The Relational Tendency Tool, 'בעזרת כלים אלה ניתן לזהות איזו נטייה יש לעובד או עובד פוטנציאלי ליצירת קשרים וכן למדוד אותם ואת משמעותם', מסבירה ד'ר דותן.
כיצד מנהלים יכולים להשתמש בכלים הללו? 'כלי המדידה מסייעים לנתח את הקשרים החברתיים ודרכי ביטויים בארגון, מודדים את סוג החברויות בארגון, אפיונם והשפעתם על התוצאות העסקיות של הארגון. הכלים משמשים הן בעת גיוס עובדים והן במהלך עבודתם ואפקטיביים בבדיקת איזה סוגי קשרים חברתיים נוטה מגוייס חדש לפתח והאם סוגי קשרים אלו עלולים להזיק או להועיל לארגון ובאיזו דרך. בדרך דומה ניתן להשתמש בכלים בעת בניית קבוצת עבודה וקבלת החלטות אסטרטגיות. במקרה של פיטורים למשל, יכול להיות שדווקא האדם שחשבת לפטר, הוא בעל קשרי חברות יקרי ערך לארגון'.
קבלו כמה טיפים מאת ד'ר דותן ממחלקת לימודי ניהול של אוניברסיטת תל אביב, לגבי קשרי חברות בעבודה:

א. כפרט, שימו לב עם מי אתם יוצרים קשרים אישיים ומי החברים של החברים שלכם. זיכרו שהמוניטין שלכם מושפע מקשריכם בעבודה.
ב. כפרט, זיכרו שיש לאנשים אחרים מוטיבציות אינסטרומנטליות ואינטרסים להפוך לחברים שלכם. בחרו את חבריכם בקפידה.
ג. מנהלים, שימו לב במיוחד לגבי קשרי חברות עם הכפופים לכם. קשר כזה עלול להזיק למוניטין שלכם [כפי שהוא נתפס על ידי העובדים וההנהלה] ועלול להשפיע על כושר שיפוטכם לגבי החלטות אסטרטגיות בארגון.
ד. זיכרו שיש הבדל בין להיות 'חברי' לבין להיות 'חבר'. אתם לא חייבים להפוך לחברים כדי שתתנהגו באופן חברי.
ה. חשוב להעביר מסר לעובדי הארגון שיצירת קשרים חברתיים וחברויות בעבודה זה נפלא, אולם עליהם לזכור את סדרי העדיפויות של הארגון ולנסות להעריך עד כמה החברות עלולה או עשויה להשפיע על הארגון.
ו. חברויות יכולות להיות מאוד חיוביות לתיפקוד הארגון והפרט, המפתח הוא לדעת לזהות אותן ולנהל אותן בצורה נכונה ויעילה!
אוניברסיטת תל אביב

לימודי ניהול

שם מלא:
עיר:
אימייל:
טלפון:
-
לימודים אינפו בגוגל
רכבת ישראל - לוח זמנים
מחשבון קלוריות מקיף
ויזה לאירופה
מהו מיתוג עסקי נכון, מיתוג מוצר או מיתוג חברה?
ביטוח לאומי אזור אישי
סרטי גמר
רכבת קלה
אימון אישי
הכשרת מאלפי חיות
רפואה וטרינרית משלימה
לימודים אינפו
פסיכומטרי
קוסמטיקה רפואית
לימודי מחשבים
לימודי איפור
לימודי קוסמטיקה וטיפוח
תואר בהנדסה בתל אביב
לימודי קוסמטיקה, קורס איפור
מכינה קדם אקדמית בווינגייט
לימודי הנדסה תואר B.Sc. בצפון
הכשרת מטפלים
לימודי רפואה משלימה
לימודי עיצוב אופנה
מכינה ללימודי רפואה בחו''ל
פסיכומטרי
לימודי הוראה חינוך
הכשרת מאלפי כלבים
המועצה להשכלה גבוהה
אינדקס עסקים
לימודים
אינדקס לימודים
בניית אתרים

מידע לימודים
תחומי לימודים
מסלולי לימודים
קורסים נוספים
ייעוץ לימודים
פרסום באתר
כל הזכויות שמורות © 2003 לימודים אינפו / אינפו ערוצי מדיה ותקשורת בע"מ        תנאי שימוש      כתוב לנו      RSS