לימודים אינפו לימודים אינפו
פורטל לימודים מס' 1 בישראל
www.limudim-info.co.il
מכללות | קורסים
התקשרו עכשיו למידע לימודים 03-921-3193
מידע לימודים טלפוני - מענה אנושי
לימודים  |  כתבות
חדשות לימודים
מכללות
מה ללמוד
הטבות לגולשי האתר
יעוץ והכוונה
מסלולי לימודים
ספרים
תחומים מובילים
תרגום ועריכה
אינפו ערוצי מדיה ותקשורת בעמ
אגודת הסטודנטים
הקו האדום ישרת אלפי סטודנטים שיסעו ברכבת הקלה ללימודים במכללות ובאוניברסיטאות
לימודי העצמה נשית - מדוע אין חוג המטפח העצמה לנשים
האקדמיה כסביבה בטוחה
כיצד בוחרים התמחות במשפטים?
באיזי שף תוכלו ללמוד בישול ממיטב השפים
הכירו את איזי גרייד – מרכז הסיוע לסטודנט
מה חשוב לבדוק לפני שלוקחים הלוואה לכל לקוחות הבנקים?
תרגול פסיכומטרי במערכת מתקדמת
בחר קטגורית לימודים בחר תחום לימודים בקטגוריה בחר איזור

חיפה עלולה להפוך לעיר קצה פריפריאלית

ללא מחויבות ממשלתית לקיים את מדיניות הפיתוח המרחבי של ישראל עלולה חיפה להיות 'מטרופולין קצה' נסוג של הליבה הלאומית, כך טוען פרופ' ברוך קיפניס במחקר שערך ופורסם לראשונה במסגרת כנס שערכה השבוע אוניברסיטת חיפה. לדבריו, הגירת הצעירים מחיפה היא הסימן הבולט ביותר בתסמונת הנסיגה שלה ובמיצוב תדמיתה כפריפריה. זאת בניגוד לתל אביב שם האוכלוסייה הצעירה נמצאת במגמת עליה.

חיפה קרובה היום להיות מטרופולין קצה בפריפריה של הליבה הלאומית, כך עולה ממאמר חדש של פרופ' ברוך קיפניס מאוניברסיטת חיפה שמסכם ארבעה עשורי מחקר והוצג בכנס היובל של האגודה הישראלית לגיאוגרפיה שנערך השבוע במסגרת אוניברסיטת חיפה. 'חיפה נמצאת בסינדרום נסיגה הנמשך משנות ה- 50 ועד לימנו. בשנות ה-90 נתגלו אומנם סימנים כי חיפה נחלצת מהנסיגה אך היום, לאחר עשור, נתברר כי סינדרום הנסיגה עדין בעיצומו', כותב פרופ' קיפניס.
לדבריו, הגירת הצעירים מחיפה היא הסימן הבולט ביותר בתסמונת הנסיגה שלה ובמיצוב תדמיתה כפריפריה. זאת בניגוד לתל אביב שם האוכלוסייה הצעירה נמצאת במגמת עליה. מהנתונים עולה כי בין השנים 2001-2008 חל בחיפה קיטון בכל קבוצות הגיל הצעירות ומנגד גידול מהיר בתל אביב, במיוחד בקבוצות הגיל 25-34. בקבוצת הגיל 65+ דווקא חל בחיפה גידול של 1.3%, ואילו בתל אביב, שהיה לה בעשור הקודם תדמית של עיר מזדקנת, חלה בעשור הנוכחי ירידה חדה של 8 אחוזים בקבוצת גיל זו.
נתון נוסף המתאר את שליטתה של תל אביב רבתי הוא תפרוסת תעשיות ההיי-טק. למרות שבחיפה פועל גלעין מרשים של תעשיות העילית ובהן מרכזי המחקר של IBM ואינטל, הנתונים מלמדים כי נוכחות מפעלי תעשיות ההיי-טק בחיפה אינה גבוהה. לדוגמה, בחיפה מצויות רק 3.5 אחוזים ממפעלי תעשיות ההיי-טק וכשמצרפים גם את אזור יוקנעם, מדובר על נוכחות של רק כ-6.6 אחוזים מהמפעלי תעשיית העילית בישראל. בתל אביב, לעומת זאת, פועלים 16 אחוזים ממפעלי תעשיות העילית ובמטרופולין תל אביב כולו, המשתרע בין אשדוד לנתניה, פועלים 52 אחוזים ממפעלי התעשיות המתקדמות של ישראל. הבדלים דומים ניתן למצוא במספר המועסקים בתעשיות אלה: במחוזות המרכז ותל אביב עובדים כ-75 אחוזים מעובדי חברות ההזנק ו-64 אחוזים מעובדי תעשיות העילית. משקלה של חיפה במאזן העובדים, נמוך מאד.


עוד עולה מהנתונים כי הגידול באחוז העובדים במשלח יד אקדמי גבוה בתל אביב בהרבה מזה של חיפה; בתל אביב חל גידול במשלחי יד ניהוליים בעוד שבחיפה חל קיטון במקצועות אלה; העיסוק היחיד שבו בחיפה יש גידול רב יותר מאשר בתל אביב הוא במגזר העובדים הלא מקצועיים, שעל פי פרופ' קיפניס מלמד על גידול ב'אבטלה המבנית' ובמחסור במשרות במקצועות יצרניים, כולל בשירותים יצרניים. הבדלים משמעותיים לטובת תל אביב עולים גם מניתוח מחירי הנדל'ן, בהיצע השירותים הרפואיים, ובמספר ומעמד משרדי הפרסום, רואי חשבון, עורכי דין וכדומה.
כדי למנוע מחיפה להפוך לעיר בספר הליבה ובשערי הפריפריה הגלילית יש לשנות את התפיסה התכנונית שיצרה מדינה עם 'ראש ענק וגוף מצומק' ולדבוק בתפיסה התכנונית התומכת בפיתוח מערך עירוני שבו תל אביב היא עיר העוגן העיקרי, אולם חיפה, כמו גם באר שבע, משמשות כעוגן מטרופוליני משני המשלימות את תל אביב ולא מתחרות בה. פרופ' קיפניס קובע עוד כי לא די בהצהרות על תמיכה בפיתוח חיפה לעוגן המטרופוליני של צפון ישראל, אלא גם לגבות את ההצהרות במעשים ובהם פיתוח המערכת התחבורתית - רכבת וכבישים מהירים - שתנקז את מרחבי הגליל ישירות לחיפה; להקים נמל תעופה בינלאומי שיסייע במיצוב מעמדה של חיפה כמוקד תיירות ובעיקר לתיירות עסקית; לשדרג את נמל חיפה למעמד של נמל מוביל בחופה המזרחי של הים התיכון, ועוד.

מדיניות זו היא בסתירה לזו הקיימת התומכת בפיתוח מערכת כבישים ורכבות העוקפת את חיפה והמיועדת להוליך מהגליל לנגב כשבפועל הן תחזקנה את תלותן של הפריפריה הדרומית והצפונית במרכז. גם התוכניות לפיתוח נמל תעופה בינלאומי ושדרוג נמל חיפה אינן מתקדמות, בלשון המעטה. 'ללא שינוי כיוון הן במישור הלאומי והן במישור המקומי, תונצח הפריפריאליות של חיפה והיא תיהפך בעתיד הלא רחוק לעיר קצה של הליבה', מסכם פרופ' קיפניס.
אוניברסיטת חיפה
לימודי גיאוגרפיה
לימודי מדעי החברה

 


שם מלא:
עיר:
אימייל:
טלפון:
-
לימודים אינפו בגוגל
רכבת ישראל - לוח זמנים
מחשבון קלוריות מקיף
ויזה לאירופה
מהו מיתוג עסקי נכון, מיתוג מוצר או מיתוג חברה?
ביטוח לאומי אזור אישי
סרטי גמר
רכבת קלה
אימון אישי
הכשרת מאלפי חיות
רפואה וטרינרית משלימה
לימודים אינפו
פסיכומטרי
קוסמטיקה רפואית
לימודי מחשבים
לימודי איפור
לימודי קוסמטיקה וטיפוח
תואר בהנדסה בתל אביב
לימודי קוסמטיקה, קורס איפור
מכינה קדם אקדמית בווינגייט
לימודי הנדסה תואר B.Sc. בצפון
הכשרת מטפלים
לימודי רפואה משלימה
לימודי עיצוב אופנה
מכינה ללימודי רפואה בחו''ל
פסיכומטרי
לימודי הוראה חינוך
הכשרת מאלפי כלבים
המועצה להשכלה גבוהה
אינדקס עסקים
לימודים
אינדקס לימודים
בניית אתרים

מידע לימודים
תחומי לימודים
מסלולי לימודים
קורסים נוספים
ייעוץ לימודים
פרסום באתר
כל הזכויות שמורות © 2003 לימודים אינפו / אינפו ערוצי מדיה ותקשורת בע"מ        תנאי שימוש      כתוב לנו      RSS